Monday, May 23, 2011

(^_^).. 9 saMan..(^_^)


Tajuk kena nampak gempak sikit..

Actually mmg aku dapat 9 saman..
5 Saman hardcopy..
2 Saman via FB
2 Saman Face to face

=P

Kalau nak tau la..
Saman bersamaan dengan Undangan Perkahwinan lerrrr...

Mau taknya minggu depan kan cuti sekolah
So masa ni la ramai yg akan tamatkan zaman bujang mereka

Aku dapat 9 undangan


1 - dari kawan masa SESMA- Zenty Elyana : 28 Mei 2011

1 - dari best buddy kat UMT ni - Nozack : 28 Mei 2011 gak

1 - dari member 1 aliran masa degree - Airiza : 28 Mei 2011 gak

1 - dari senior masa degree - kak Ana : 28 Mei 2011 jugakkkkk

1 - dari cousin anak arwah Pak Su Mansor - Aziha : 31 Mei 2011

1 -dari student pengguna lab biologi aku dlu - Pa e : 3 Jun 2011

2 - RA aka student Master INOS - Faizah & Effi : 4 Jun 2011

1 - Staf kat ofis aku - Zul : 5 Jun 2011

Semua total: 9 setakat hari ini



Inilah rupa kad undangan tu..semuanya cumil-cumilkan???

Macam mana nak bahagikan badan aku ni nak attend seme majlis tu??? maaf yer kpd kengkawan yg mana sblm ni aku sempat & tak sempat pergi wedding u olls. Bukan sengaja aku xnak pegi tapi bnyk sbb & faktor yang tak dpt dielakkan..Jgn ingat aku tak pergi bermakna aku tak meraikan hari bahagia korang..Insya-Allah lepas ni mana yang jemput & terkena ngan cuti aku, hope dpt la attend nnt..

Aku doakan kalian semua bahagia sampai ke akhir hayat & mampu memperolehi zuriat serta menyambung keturunan korang semua. Insya-Allah..AMIN


Sedikit info yang aku nak share berkenaan andai kita dapat undangan perkahwinan..
Sebagai peringatan untuk diri sendiri dan yang sudi membaca..

Hukum menghadiri Undangan Perkahwinan:

Hukum menghadiri atau memenuhi undangan kahwin itu adalah fardhu `ain iaitu wajib ke atas setiap individu yang diundang kecuali ada sesuatu keuzuran. Tidak dapat menghadirinya disebabkan sakit atau sebagainya, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Apabila kamu dijemput untuk menghadiri majlis kenduri kahwin, hendaklah kamu menghadirinya". (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan terdapat satu lagi hadis yang menyebut:

".... dan barangsiapa tidak memenuhi undangan (walimah pernikahan) maka dia telah melanggar perintah Allah dan RasulNya." (Hadis riwayat Bukhari)

Bagaimanapun, kalangan ulama berpendapat bahawa hukum wajib itu bergantung kepada syarat-syarat tertentu.

Pertama: Yang menjemput atau mengadakan kenduri perkahwinan itu orang Islam.

Kedua: Orang yang dijemput adalah menyeluruh tanpa mengira bulu atau kedudukan, yakni tidak membeza-bezakan yang kaya dan miskin.

Ketiga: Jemputan ke majlis perkahwinan itu dibuat secara khusus kepada setiap orang bukan secara umum, sama ada dengan cara menemuinya, melalui kad jemputan atau melantik wakil untuk menjemputnya. Sekiranya jemputan dibuat secara umum seperti berkata atau membuat iklan menjemput penduduk sesuatu tempat itu ke majlis itu, maka tidak wajib menghadiri jemputan berkenaan.

Keempat: Pada lahirnya segala perbelanjaan untuk mengadakan majlis itu daripada wang yang halal.

Kelima: Tidak terdapat di majlis itu orang yang menyakiti orang yang dijemput.

Keenam: Tidak ada di majlis itu sesuatu yang mungkar seperti arak atau majlis tari menari yang haram.

Ketujuh: Tidak ada jemputan yang lebih awal daripada itu.

Kelapan: Tiada sebarang keuzuran yang menghalangnya hadir.

Walahuallam

Sharing is caring..=P


























No comments:

Post a Comment