Wednesday, December 28, 2011

(^_^)..maafkan ibu sayang..(^_^)

buat baby ibu,

    " maafkan ibu sayang, selama ini ibu rasa ibu lah manusia / wanita yang paling gembira di dunia ini..kehadiran sayang menunjukkan betapa agungnya kekuasaan ALLAH.. maafkan ibu kerana semalam tidur malam mu tidak selena tidur malam sebelum2nya..ibu tidak tahu kenapa ibu harus lalui semua itu.. jiwa ibu meruntun2 kesedihan..ibu buntu sayang..tapi demi mu..demi kesihatan mu, demi membesarkan mu..ibu harus tabah & kuat untuk terus harungi jua..baby adalah peneman ibu siang dan malam..hanya pada baby tempat ibu meluah, bercakap, bercerita..baby yang lebih mengetahui keadaan ibu..ibu hanya ada kamu sayang..walau sukar macam mana sekali pun, ibu akan tetap sabar demi membesarkan mu sayang, ibu harap, baby baik-baik di dalam yer..ibu akan paksa juga diri ibu untuk menelan setiap teguk air-air ini tapi semuanya sukar sayang..maafkan ibu untuk kesekian kalinya sayang..ibu akan tabah menggendong mu sayang..masih ada 32 minggu utk ibu menyusapmu dari luar sayang..bersabar la sayang..semuanya akan baik2..insya-allah.."

     " Ya Allah, engkau tambahkanlah kesabaran & kekuatan buat diri ku.. untuk terus melalui hari-hari mendatang demi rezeki yang telah engkau anugerahkan pada ku ini..AMIN "



Wednesday, December 14, 2011

Sunday, November 20, 2011

@#$%^&*@#$%^&*...wth...@#$%^&*@#$%^&*@#$%^&*


lembu punya susu sapi dpt nama...what the fishhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....haktuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...boleh jalan laaaaaaaaaaaaa........igt aku heran sgt....senang2 jer ko kan..takpe2 mmg benar aku bodo tp sepandai2 tupai melompat..ko tau la nnt langit tu tinggi ke rendah...bukan main lagi berkata2....power siotttttttt....haktuiiiiiiiiiiiiiiiii lagi sekali...




Friday, November 18, 2011

(^_^)..Why Do Women Cry?..(^_^)


hati menangis tak siapa yang tau...ermmmm patut pun arini 18 Nov 2011 rasa resah gelisah jer kat umah seharian... di tambah dgn sakit kepala dr pagi lagi..rupanya genap setahun sudah proses tersebut aku alami..di mana tarikh ini merupakan hari raya korban ke 2 sethn yang lepas...satu keputusan yang sangat besar aku dengar & harus terima ..cukup pantas masa itu berlalu..bahang & detik2 kesakitan itu masih segar dlm memori..seolah2 sgt2 bertaubat taknak dah lalui proses yg sangat menyakitkan itu..tapi kata orang belum cuba belum tau bagaimana sakitnya prosedur itu..tapi kekuasaan Allah mengatasi segalanya..hambanya yang lemah ini masih lagi diberi kesempatan utk terus bernafas & meneruskan kehidupan walau terpaksa mengharungi beribu pertanyaan & persoalan...hanya di KAU yng mengetahui apa yg tersirat & tersurat di jiwa ku..hati menangis tak siapa yang tau...thanks GOD atas sgala kurniaan ini..

Wednesday, November 2, 2011

(^_^)..beZanya leLaKi & wAniTa..(^_^)

 

Mengapa suami tidak berbual2 dgn isteri sebagaimana mereka boleh berbual2 dgn orang lain? Berubahkah mereka setelah berkahwin?


Mengapa suami tidak berbual-bual dengan isteri sebagaimana mereka boleh berbual-bual dengan orang lain?

SUAMI ITU LELAKI
  • Nilaian lelaki lebih kepada kuasa, kepakaran, keberkesanan dan pencapaian.
  • Mereka beri tumpuan kepada benda, objek dan barang demi untuk mencapai kejayaan dan matlamat yang ingin dicapai. Mereka baca suratkhabar dan jurnal. Mereka dengar berita, sukan dan pasaran saham. Mereka bercakap tentang kereta, komputer, teknologi, matawang, pasaran saham, perniagaan, pemimpin, perang, politik dan perkembangan dunia.
ISTERI ITU PEREMPUAN
  • Tumpuan perempuan berkisar pada manusia dan perasaan. Mereka menghargai cinta, pertalian, perhubungan dan keindahan. Mereka baca novel dan buku-buku psikologi. Mereka suka menonton filem romantik dan menatap majalah hiburan. Mereka bercakap tentang diri, keluarga, perasaan, perhiasan, fesyen dan kecantikan.
Kenapa Pentingkan Suami Berbual-Bual Dengannya?

1. Sebab, isteri itu seorang perempuan. Orang perempuan suka bercakap dan bercakap-cakap perlu bagi mereka. Mereka seronok bila ada orang melayan percakapan mereka. Bila tertekan, bercakap-cakap boleh melegakan mereka. Mencurahkan masalah pada orang lain dapat menghilangkan kerungsingan. Sebab itu tidak hairanlah orang perempuan boleh 'bersembang' atau 'bergayut' pada telefon berjam-jam lamanya.

2. Orang perempuan mahukan 'good listener' bukan 'problem solver'. Mereka mahu bersama seseorang, yang pada pendapat mereka sangat mengambil berat 'tentang' dan 'untuk' diri mereka. Fokus mereka lebih kepada kejadian-kejadian sehariannya, orang-orang yang mereka temui dan yang penting - 'apa perasaan mereka terhadap orang-orang yang mereka temui itu'.

3. Mereka inginkan 'verbal attention' yang boleh membuatkan mereka rasa dikasihi. Bagi mereka, selagi 'penumpuan' dan 'perhubungan' ini dijalin, selagi itulah ikatan dan kasih sayang dapat dijamin. Perkahwinan sebenarnya menyatu-temukan hakikat seorang lelaki dengan hakikat seorang perempuan. Perbezaan sikap, minat dan kecenderungan tidak boleh menjadi alasan untuk tidak berkomukasi dengan baik antara suami dan isteri. Perhubungan yang baik menjamin kebahagiaan dan tercapainya matlamat perkahwinan tersebut. Bila komunikasi antara suami dan isteri tidak berkesan, 'perbualan sihat' tidak wujud.

KESIMPULANNYA:
1. Perbualan antara suami dan isteri dapat mengekalkan ikatan perkahwinan.
2. Perbualan dapat memindahkan maklumat tentang apa yang mereka inginkan, bagaimanakah perasan dan apa yang difikirkan oleh pasangan masing-masing.



Wednesday, October 19, 2011

(^_^)..HoNg KoNg heRe we coMe..(^_^)



Well..mesti x ramai kali ni yang tau ai akan fly ke HK kan..:) giler lama rasanya tak bercoti2.. maklumla sejak deactive fb ni (baru sebulan hikhikhik) dunia sunyi sepi je rasa (sbb tak tau perkembangan kengkawan) tapi nasib la ada Mr. blog ni as my diari..hehhehe mana la tau akan bila dah tua nanti leh baca semula as kenangan di masa2 lepas..

For ur information, we've booked for the tix back in 9 Nov 2010..giler lama kan..setahun masa jugak la baru nak pi..mau taknya nak tiket murah punya pasal..of course la by Airasia..:P saper yang tak nak pi wooo...tiket x smpi RM 300 two ways...melepas sape tak rebut peluang beli tix masa 0 fare tu..Kali ni trip ramai sikit 8 Dewasa 1 KK..tapi malangnya my sis n my brother in law x dpt nak join last minit diaorg ada hal yg perlu disetelkan ASAP..so kureng la 2 org ahli rombongan cik kiah ke kota HK..:)

By the time we guys are reading this, we are already di awan nano..opssss silap di awan biru daaaa heading to Hong Kong a week stay cover Shenzen & also MAcau...We will straight away to Hong KOng for day 1, Shenzen day 2-3, Macau day 4, then go back to Hong Kong for Disneyland tour..yippiiiii tak sabar  nak jelajah Madam Tussaud nak berphoto with my lady D, DAvid Bacham & Amitabhacan & also the others ..and also enjoy @Disneyland..x lupa juga sopping mopping @Stanley Market, Ladies market, Temple street & visit WINDOW OF THE WORLD...arghhhhhh poket nipis tp xpe la jalan2 cuci mata jer la ..ye ker kalau pompuan jalan2 cuci mata jer????!!!!!!hikhikhik....

Semua visa my sis @Kl dah tolong setel kan..transfer duit je seme setel..thanks so much sis..xde la ai rushing nak turun kl nak buat visa..double cost la plak nnt..hikhikhik jimat tu perlu sbb bnyk lagi nak pakai duit @Hk nnt..:) less then 48hours to fly..:P
...alamak lom packing apa pun lagi ni..ohhh en mood...silaaaaa laaaa datanggggg....


kesian my sis kena isi form sengsorg utk 7 org apply visa
nnt ada habuan utk u after ai blk ok..:p

thanks MokLi..visa kami dah siap..
sgt tak best u ber2 x dpt join we all..

stock makanan dr geng KL...

stok makanan geng ganu ...

last but not list kalau takder mende kat atas ni
x jadi gak nak jenjalan & sopping mopping..

 i will be back with loads of photo & stories..stay tuneeeeeeeeeee..daaaa....



Monday, October 17, 2011

(^_^)..MULIANYA SEORANG IBU ..(^_^)

Ya Allah..andai sampai saat ini ENGKAU mengujiku..aku akan tetap bersabar laluinya..anda ada peluang buat diriku di masa akan dtg..ENGKAU berikan daku kesempatan untuk merasainya.. daku akan setia menunggu saat itu sampai ke akhir hayatku..semuanya dgn keizinan dari MU..setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya..semuanya Qada & Qadar MU.
Ya Allah...izinkan daku utk menggandakan pahala ku dgn memberi peluang kpd ku utk menjadi ibu kpd anak-anakku..AMIN

KEMULIAAN IBU MENGANDUNG DALAM ISLAM

 
1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.

4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. ...

5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.

7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat


Info selanjutnya - http://www.informasi.my/info-kemuliaan-ibu-mengandung-dalam-islam/




Sunday, October 16, 2011

Kenapa Rasulullah sukakan kucing!!!???

sy ada kucing..nama kucing sy AngeliNa..
Dan kenapa FATIHA sukakan kucing juga??????nk tau kenapa???sbb kucing manja & seolah2 memahami nasib tuan dia...kan angelina kan???

Nabi menekankan di beberapa hadisnya bahawa kucing itu tidaklah najis. Malah diperbolehkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci.
Lantas kenapa Rasulullah Saw yang buta baca-tulis, berani mengatakan bahwa kucing suci, tidak najis? Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis?

Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak sel bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.

Pada permukaan lidah kucing ditutupi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji.
Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun cairan yang jatuh dari lidahnya.

Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.

Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing dan berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut, dan ekor.
Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sample dengan usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bahgian-bahgian khusus.
Terus diambil juga cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.
Hasil yang didapatkan adalah:

1. Hasil yang diambil dari kulit luar tenyata negatif berkuman, meskipun dilakukan berulang-ulang.
2. Perbandingan yang ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yang diambil dari dinding mulut.
3. Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga memberikan hasil negatif berkuman.

4. Hanya sekali kuman yang ditemui semasa proses penyelidikan, kuman itu masuk kumpulan kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang berkembang pada tubuh manusia dalam jumlah yang terbatas seperti, enterobacter, streptococcus, dan taphylococcus. Jumlahnya kurang dan 50 ribu pertumbuhan.
5. Tidak ditemui kumpulan kuman yang beragam.

Berbagai sumber yang dapat dipercayai dan hasil penyelidikan laboratorium menyimpulkan bahawa kucing tidak mempunyai kuman dan mikroba. Liurnya bersih dan membersihkan.

Komentar para doktor yang bergelut dalam bidang kuman
Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Rumah Sakit Hewan Baitharah, jarang sekali ditemui adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit. Subhanallaah !

Dr. Gen Gustafsirl menemui bahawa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. (baca: Inilah sebabnya jika terkena liur anjing harus dibasuh dengan tanah).

Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahawa kucing mempunyai perangkat pembersih yang bemama lysozyme.

Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria, terlebih pada genangan air (lumpur, genangan hujan, dll) Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak dekat-dekat dengan air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.

Tetapi ketika sebahagian doktor dan percubaan yang telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemui bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan dan Ia lebih bersih dari manusia, banyak dari pembaca situslakalaka yang khuatir adanya Toxoplasma pada kucing, benarkah toxoplasma itu virus? ataukah hanya sekadar parasit yang boleh melekat pada tubuh makhluk yang hidup? silahkan baca: Benarkah Toxoplasma Hanya disebabkan Oleh Kucing

Perhatikan apa yang diperlihatkan Rasulullah pada sahabatnya berikut ini:
Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada masa itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis.”

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menyimpanya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).

Subhaanallah!! Kalaulah bukan dari wahyu Allah tentulah Rasulullah Saw yang buta baca-tulis ini tidak akan berani mengatakan bahawa kucing itu bersih? Segala sesuatu yang baru ditemukan oleh para ilmuwan semasa ini, ternyata sudah diketahui ilmunya oleh Rasul Kita Muhammad saw sejak 1500 tahun yang lalu.

Bab nak bermanja no 1 la..suka bebor tdo atas kita..

bersih je dia...sy suka sy suka...

pantang kita baring mesti nak menepek jer..:p




Tuesday, October 11, 2011

(^_^)..aLaNgkaH baHagiAnya meRekA..(^_^)

~sharing is caring~

~bila saat & ketika itu semua untukku~
~hanya DIKAU yang Maha merancang & mengetahui~

Perkara yang harus diketahui oleh suami ketika isteri mengandung..

Adalah menjadi impian setiap wanita untuk memiliki suami yang dapat memahami mereka semasa mengandung. Hal ini kerana pada waktu ini, keadaan mereka tidak stabil dan memerlukan bantuan daripada orang lain terutamanya daripada suami. Tetapi mungkin ramai lagi suami yang di luar sana masih tidak lagi memahami situasi ini.

Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung?

(1) Luangkan masa bersama isteri- Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.

(2) Membantu pemakanan isteri- Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.

(3) Perlahan-Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.

(4) Tidak perlu bertanya, terus lakukan- Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.

(5) Belajar- Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.

(6) Membantu menyiapkan hidangan makan- Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.

(7) Membantu menjaga anak yang lain- Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.

(8) Membawa isteri ke mana sahaja- Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.

(9) Pinjamkan tangan anda pada isteri- Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.


Walahuallam.



(^_^)..FACEBOOK OR FACEFOOD..(^_^)

facefood kenyang gak kan????
10 Okt 2011 -60 ribu manusia ketagih FB!!!!!..pejam celik pejam celik dh genap 1 BULAN jugak la aku deactive fb..kejap je kot DEACTIVE ni....kenapa???mengapa???nak tau jawapannya???

entahla aku sndri xde jawapannya...ramai org ckp fb ni banyak buruk dari baik ..kengkadang mende2 yg dlm fb ni boleh buat aku senyum sendirian dgn komen2 yg lucu2 dan ada gak yg boleh membuatkan air jernih aku mengalir tanpa disedari sendirian...mcm2 status di baca..macam2 komen di buat..mcm2 pic diupload...di mana ada yg menggembirakan dan x lupa jugak yang bisa menyentap naluri aku sebagai  seorg wanita, perempuan, isteri, surirumah & pekerja awam..so makin lama ia boleh membuatkan hati aku makin mengecil..kesian kat hati kita kan..asyik sering disakiti jer...bila la hati ni nak kembang & segar semula agaknya..sekembangnya bunga2 di taman Cameron Highland....

kini,
ku rasakan hidupku makin kosong jer..
sunyi sesepinya...kenapa!!!???nak tau jawapannya???
aku pun xde jawapannya...
boleh x gitu..:p

dulu,
aku leh jumpa kawan2 lama yg dh terputus hubungan setelah sekian lama..bertnya khabar..
sori yer..xs pakwe2 takder ye sbb mereka semua buta IT...:P

dulu,
aku sering mendapat info isu semasa dari fb..
terutama berita terkini hiburan sensasi..:P

dulu,
Fb tempat aku penuhi masa kosong dgn bermain game ..
Addicted to Cafe World, Tresure Island, Cake Mania

dulu,
aku sering travel2 online tgk negara2 org..
terutama baca kisah2 kengkawan yg kaki jalan..syok jer tgk pic2 mereka..tmbh knowledge..

dulu,
aku main masak2 online.
bnyk resepi yg mereka share di FB..

dulu,
aku tidak pernah terfikir akan terjebak akan semua mende2 begini..

tetapi..

kini,
tidak lagi..

kini ,
hidup aku celik mata kerja..
tidur malam pun dah tidak selena dlu..

kini ,
hidup aku balik rumah masak..
syok mencuba resepi baru..

kini,
hidup aku balik rumah kemas..
syok tgk umah sentiasa tersusun..

kini,
hidup aku balik rumah sapu sampah..
sbb aku alergik habuk...

kini,
hidup aku balik rumah mendobi..
kalau x dobi hbs la pakaian seme kotor2..

dan tidak lupa..

kini,
hidup aku balik rumah ANGELINA...
dia cukup memahami..terkedu bila sekali tu airmata aku mengalir terus kaki dia sentuh pipi aku seolah2 memujuk aku yg dlm kesedihan..so sweet that time...

aku enjoy lakukan semuanya..
aku ikhlas hanya kepadaMU TUHAN..

ENGKAU yang banyak mengajar aku erti TABAH..
ENGKAU yang banyak menagajar aku erti KESABARAN..
ENGKAU yang banyak merawat HATIKU..
ENGKAU yang banyak menggembira & menceriakan hidupku..
tetapi jauh di sudut hati aku..
aku sunyi..sunyi sesunyinya & aku kesiankan hati kecil aku..
sampai bila dia perlu lalui semua DUGAAN ini????.
hanya ENGKAU yang MAHA mengetahui segalanya...

bertabahlah wahai sang hati.. 
apa lagi daya aku!!!!boleh dikatakan sedikit sebanyak aku sudah terputus hubungan bersama rakan2 & sanak sedara sekalian..
bak kata pepatah...
KATAK BAWAH TEMPURUNG

&

maybe 1 day..
aku akan kembali bersama MUKA BUKU..
just wait & see..
semuanya KUASA MU TUHAN..




Sunday, October 9, 2011

(^_^)..ceRiteRa biNi-biNiku gaNgster..(^_^)

errrrmmmm...
ceritanya sgt2 lucu ...
penuh dgn lawak jenaka..
boleh membuatkan mereka yg menonton tersenyum simpul & tergelak besar...
tapi ..tapi..tapi....
ada tapinya..
kenapa airmata boleh bergenang tatkala layan cerita yg lucu bagai nak rak ni...
kesian kat hati..
errrmmm...
hanya dirinya yg mengetahui sebab musababnya.. 
gelora di laut nampak di mata - gelora di hati siapa yang tahu - begitu lah aku..
memang menusuk sungguh cite ni..
kena tikam jantung terus ayat2 dlm cerita ni.
semuanya kuasa TUHAN..
wait & see..
KUN FA YA KUN..

Tuesday, October 4, 2011

(^_^)..kAy yu ku kAy yu Ku..KuKu..(^_^)



Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..sunnah nabi jarang nak ikut ..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis

2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari


1] jari tengah

2] jari telunjuk


Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)


Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."))

wallahu a'lam.


DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....








Sunday, October 2, 2011

(^_^)..koNtroVersi oh koNtroVersi ..(^_^)

(^_^)..hiDup peNuh koNtroVersi..(^_^)
???????????

mcm mn nak kata yek....
ermmm..
ermmmm...
serabut + apa nak jadi la..
lately ni...
mcm2 hal..
mcm2 cerita..
mcm2 dugaan..
aduhhhhh..
aku sudah x daya nak harungi..
siapa dia???
siapa mereka??
apa kaitan mereka2 semua..???
apa relatenya dgn aku???
aku dah tak daya dgn semua rancangan2 ni.....
Tuhan, kuat & tambahkan lagi kesabaran dlm diri hamba mu ini...



Saturday, October 1, 2011

(^_^)..Sayaaaang Abah..(^_^)


As usual..weekeng aku hanya melepak di rumah sambil menjalankan tugas wajib sebagai seorang isteri & surirumah..jumaat aku dah setel segala kerja..membasuh, mengemas rumah, menggosok & mcm2 kerja..dah 2 hr seawal 6.30am aku dh bangkit..entah laaa nak peram tdo dah xleh so mandi2 lepak dpn tv sambil iron2 baju..sampaikan aku lupakan sekejap kesibukan sepanjang pesta konvo UMT..pagi ni aku layan drama dkt astro prima jer..tajuknya SAYAAANG ABAH..cukup menyuntuh hati & sanubari aku...


SAYAAAANG ABAH yang mengisahkan seorang pengutip botol yang bisu dan pekak..di mana dia telah terjumpa seorang bayi terbuang di tempat dia mengutip botol & kotak2 lama..dia nekad membawa pulang dan menjaga bayi tersebut biarpun hidup dlm serba kekurangan..sepenuh kasih sayang dicurahkan pada bayi tersebut yang diberi nama Intan Najwa..bila dah tamat SPM, Intan ingin mencuba nasib sebagai seorang penyanyi kelab malam sementara menunggu result SPM..idea Intan mendapat tentangan drpd Abahnya..tapi Intan berjaya memujuk abahnya dan katanya menyanyi untuk mengubah cara hidup keluarganya yang dah lama miskin..dalam diam rupanya Abah Intan mengidap sejenis penyakit barah tulang yang berada pada stage 4 dah..malangnya tiada siapa yang mengetahui selain kakak sulongnya Kak Pora..pabila Intan sedang melonjak naik, kakak kpd abah Intan cuba utk menjadi manager kpd Intan iaitu Kak Faridah keran ingin mengaut keuntungan & royalti daripada Intan..sampaikan Intan sanggup ketepikan Abahnya demi nyanyian..

ermmmmmmm...
ermmmmm..
ermmmm.
ermmmmmm..
aku x mampu nak terus critakan kisahnya lg..kalau sapa2 berpeluang tgk cerita n..cubala hayati kisahnya..sedih...

Even itu bukan anak kandungnya, tapi dia tetap tatang anak itu melebihi daripada nyawanya sndri..sepenuh kasih sayang dia curah pada Intan....

BEGITU jugalah dengan aku..ANAK MEMBER ibarat mcm anak aku sendiri juga..di situlah tempat aku meluah & berkongsi sedikit kasih yang aku ada..skrg ni aku hanya mampu bercakap dengan Angelina..itu jerrrr yang aku ada dan leh hiburkan aku sedikit sebanyak..selebihnya mengadu & terus memohon kepada yang ESA agar peluang yang ku pernah rasa pada bulan 5 yang lps kembali lgi..si KECIL ibu, damailah engkau di sana..ibu akan tetap berusaha tanpa jemu & putus asa unttuk mencari peneman hidup ibu smpi ke akhir hayat..."ANAK" itu anugerah yang paling besar yang ibu akan tunggu kehadirannyaa...entah bila, hanya DIA yang mengetahui..

Insya-Allah, berdoa & terus berdoa..tanpa jemu...pasti akan tiba masanya kelak..AMIN






Tuesday, September 27, 2011

(^_^)..aSaM gaRam kehiDupaN..(^_^)


Petang itu ketika hujan lebat, dengan angin tapi tak de petir, aku duduk di dapur, berhampiran tingkap  & angelina dengan secawan air kosong di tgn...Hmmm, sambil menghirup air yg tidak berperisa seolah2 itulah diri aku kini..tidak berperisa..jiwa kosong..sekosongnya..cuba untuk menghiburkan diri sendiri, cuba melupakan setiap kenangan hitam di jiwa..melihat percikan hujan bertempias di grill rumah, tiba2 kenangan yang lepas mula menerjah, teringat kisah2 lama, terkenang sahabat dan kenalan, terimbau kenangan bersama orang2 yang telah pergi menghadap Ilahi.....hati rasa sayu, rasa sebak....al-fatihah untuk mereka2 semua..Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka. Bila aku lihat dedaun kering penuhi longkang, dihanyutkan air deras..terdetik dalam hati, jika sampai masa aku, adakah kenangan aku juga akan hanyut ibarat dedaun kering tadi...hmmmm, tak pasti lah kan, moga ada orang yang masih ingat dan tidak lupa aku...huhu...sedey tiba2 bila ingat macam tu.... v_v

Dalam entri2 diblog aku baca, ada  beberapa kisah cerita yang begitu bermakna pada aku..kalau aku baca balik, rasa tersentuh, sudah pasti kesah entri berangkai untuk aku dari blog-blog yg aku follow sblm ni ..Kadang2 tersenyum sendiri, rasa berterima kasih sangat2, kadang2 rasa bersalah..kerdilnya diri aku..besarnya dugaan aku..bnyknya aku di uji.. Bila kita rasa runsing atau fikiran agak bercelaru, dan kita baca balik, cukup tersentuh & kadang2 rasa dihina dan kerdil puna da.. ada juga yang tak sikit banyak ia boleh menghiburkan....

Hmmm...hidup ibarat roda..bila kita berada diatas, ramai yang suka, ramai yang nak ambik tau pasal diri kita, bila kitaran masa meletakkan kita di bawah...kita akan mula dilupakan, sebab tidak memberi manfaat pada mereka lagi...itu kenyataan, takpelah...bersabar...apa yang berlaku pasti ada hikmah yang telah dijanji kan untuk kita....Syukur alhamdulilah aku terusan di uji oleh NYA..aku masih diberi nafas dan keupayaan untuk menempuh sehari lagi kehidupan sebagai hambanya di dunia ini... Salam sayang semua dari SUNOR...... jaga diri elok2 yea semua....I love u all..

Jom layan lagu2 kenangan ni..kebetulan lak kita makin menghampir ke situ..OKTOBER makin menjelma..masihkah ada sinar kejernihan atau sinar kehitaman dalam hidup kita semua nanti...sesama kita renungkan dan fikirkan..

(^_^)..paSemboR..(^_^)


mabelessssss
Sebelum tido semlm golek kiri golek kanan..golek & golek lagi..dan entah bila masa tertido pun  x sedar dah sbb otak & badan penat sgt...tup2 dlm kepenatan tido tu sempat lagi aku mimpi & teringin nak menikmati kelazatan pasembor Padang Kota Lama..perghhh kecur habis ayaq liur aku bila teringat akan menu tersebut..mau taknya aku suka makan sbb dia bnyk pilihan terutama aku leh pilih buh lauk2 bnyk2..tu yg syok n mabelessss..di tambah kuah dia yang pekat & bersalut  tu..perghhhh..sedopnyaa...xpe la masuk dalam mimpi pun jadi la..ayuhh kita layan pic pasembor yopppp...


Pasembor Padang Kota Lama mabelessss

20 Jun 2010 pekena pasembor @Padang KOta Lama

Sunday, September 25, 2011

(^_^).. inFo hiGhway di saNa siNi..(^_^)

LPT

Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) Fasa II (Jabor - Kuala Terengganu) akan dibuka pada pertengahan 2012. Ia akan menjadi alternatif kepada rakyat Kelantan yg ingin pulang ke kampung halaman melalui LPT dan Jalan Kuala Terengganu - Kota Bharu.

LEBUH RAYA PANTAI TIMUR (LPT) merupakan lebuh raya keluar masuk utama yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Lembah Kelang dengan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) yang melibatkan negeri Kelantan, Pahang, dan Terengganu. Laluan Lebuh Raya Kuala Lumpur - Karak yang bermula dari Persimpangan Greenwood, Selayang, Selangor sehingga ke Karak, Pahang kini dijadikan sebahagian daripada laluan LPT. Dengan kata lain, LPT bermula dari Persimpangan Greenwood dan sehingga ke Pengkalan Kubor, Kelantan apabila siap sepenuhnya kelak. LPT dirancangan untuk menghubungkan Kuala Lumpur - Kuantan - Kuala Terengganu - Kota Bharu melalui satu jaringan lebuh raya ekspres yang cekap. Ia juga untuk menghubungkan Kota Bharu - Kuala Terengganu - Kuantan - Johor Bahru (Fasa III). Pada hari ini, hanya laluan antara Kuala Lumpur - Kuantan sahaja yang dibuka kepada trafik. Manakala, projek pembinaan LPT Fasa II (Kuantan - Kuala Terengganu) sedang giat dijalankan walaupun sudah beberapa kali mengalami kelewatan ekoran penglibatan kontraktor yang tidak berkaliber. Projek LPT Fasa II ini dijangka siap sepenuhnya pada Jun 2012, iaitu dua tahun lewat daripada jadual asal. Kajian kemungkinan pembinaan LPT Fasa III telah dijalankan pada 15 Julai 2007 sehingga 15 Mei 2009 lalu. LPT III merupakan sambungan dari LPT II di Kuala Terengganu, Terengganu ke Pengkalan Kubor, Kelantan. Projek ini dijangka dilaksanakan dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) yang bermula 2011 - 2015. Ia melibatkan cadangan jajaran lebuh raya sepanjang 150 kilometer yang akan melalui daerah Kuala Terengganu, Setiu, Besut, Jajaran Pasir Puteh, Jajahan Bachok, Jajahan Kota Bharu, Jajahan Pasir Mas sebelum berakhir di Jajahan Tumpat.

 
LEBUH RAYA KOTA BAHARU - KUALA KRAI
 
Projek Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai (Lebuh Raya KBKK) merupakan sebuah projek swasta bagi membangunkan sebuah lebuh raya empat lorong sepanjang 63 kilometer (km) yang menghubungkan Kota Bharu dengan Kuala Krai dan melalui beberapa bandar kecil di sepanjang laluan ini seperti Ketereh, Kok Lanas, dan Machang. Projek ini telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Kelantan melalui Mesyuarat Exco yang telah diadakan pada 10 Ogos 2011 selepas Kerajaan Pusat tidak menyediakan peruntukan untuk projek tersebut menerusi Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9) dan RMK-10. Dalam masa yang sama, Kementerian Kerja Raya Malaysia (KKR) juga memaklumkan bahawa projek ini akan dilakukan secara penswastaan dan akan ada kutipan tol bagi lebuh raya ini. Menurut Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, lebuh raya ini akan dibina sebagai Jalan Negeri selepas cadangan pembinaannya kepada Kerajaan Persekutuan tidak mendapat maklum balas memberangsangkan. Projek lebuh raya ini dijangka menelan belanja kira-kira RM1.9 bilion termasuk RM500 juta untuk pembinaan jejambat (flyover) dari Persimpangan Wakaf Che Yeh sehingga ke Persimpangan Wakaf Siku dekat KB Mall. Jika projek pembinaan jejambat ini dibatalkan, maka kos keseluruhan lebuh raya ini kira-kira RM1.4 bilion (termasuk kos pengambilan tanah bagi jajaran lebuh raya baharu ini). Projek ini dijangka dapat dimulakan pada 2012 dan dijangka siap pada 2015. Lebuh raya ini akan bersambung dengan Lebuh Raya Utama Tengah (Central Spine Expressway) di Kuala Krai, Kelantan..
 
sumber: page lebuh raya Kota Baharu- Kuala Krai
 

Saturday, September 24, 2011

(^_^)..riNdu beRtaNdaNg laGi..(^_^)


26 Syawal 1432
Kini syawal hampir melabuhkan tirainya..Syawal telah berada diakhir & penghujung sisa-sisa1432 Hijrah..entah sempat ke tidak untuk aku merasa lagi untuk tahun-tahun mendatang..Insya-Allah..moga2 masih diberi kesempatan untuk merasainya lagi...Amin

Arini merupakan perhimpunan atau lebih mesra kita sebut famili gathering..semua anak2 Hj Che Wail &Wan Jah sedang seronok berkumpul beramai-ramai di Johor Baharu kecuali aku si BONGSU ini..telah lama aku tidak berkesempatan untuk menghabiskan masa bergelak ketawa bersama-sama mereka..mesti mereka juga merasa janggal akan ketiadaan aku di dlm majlis itu. MAAFKAN SUNOR wahai Ma, Kak Long, Bengah, Kak Ngah, KakCik, Kak Miha, KakNik, KakLily, KakCt & tuan rumah PokMat..anak & adik mu tidak dpt berkumpul bersama2 kalian..sudah cukup lama suNor nantikan saat sebegini tapi apakan daya sunor..semua kita mampu merancang selebihnya hanya Tuhan yang maha mengetahui apa yang tersirat & tersurat di hati kecil sunor..ada setgh tu dah hampir sethn sunor tak jumpa famili sndri...even dh nak masuk 10 bln  thn ni baru 1 kali je sunor jejak bumi KL..apatah lg jb..rindunya sunor pada kalian tidak terkata..masihkah ada lagi peluang untuk kita bersama2 berkumpul beramai-ramai di hari mendatang???

Panggilan tak putus-putus berbunyi dari khamis lagi bertanyakan khabar suNor pegi ke JB @ tidak.ada stgh tu sunor tak jawap sebab terlalu sebak untuk memberi alasan kenapa sunor tidak dpt ikut sama..siap kalau sunor nak pegi abg Ngah nak singgah amik otw ke sana semlm..maafkan sunor semua..apatah lagi arini, msj & call masuk berderet jer..maaf kerana tdk menjawab pangilan itu..bila perasaan rindu sunor dah reda..sunor call balik kalian semua yer...terutama Bonda yang x henti2 call..:(

Apa menu jamuan mlm ni???mesti meriahkan?? mesti sedapkan?? maklum la air tangan kakCik, kakLong tiada tandingannya..harap saat & ketika kalian semua sedang menjamu, ingat2 lah sunor yang jauh ni yer..hanya wajah2 kalian yang sedang bermain di minda sunor skrg..rindu pada keletah-keletah anak2 buah sunor..rindunya sunor hanya Tuhan tempat sunor mengadu & meminta..bergembira lah wahai kakak2 & abg2 ku semua...SUNOR HANYA ADA KALIAN..SUNOR SAYANG KALIAN SEMUA..

Raya 2011 jiwa sunor kosong..kosong sekosongnya..entah bila kekosongan itu mampu terisi..yang sunor mampu cuba untuk menceriakan diri sunor sndri....luaran sunor ok, mampu mengukir senyuman selebar mungkin.,.Berat mata memandang, berat lagi apa yang sunor sedang pikul..sunor cuba untuk menggembirakan & memuaskan semua orang di sekeliling sunor, biar dlman sunor bergelora dgn sejuta perasaan..sedih, pedih, gembira, suka,duka.itulah asam garam kehidupan sunor..perasaan inilah yang mematangkan sunor..

SELAMAT HARI RAYA 2011 BUAT SEMUA KETURUNAN CHE WAIL

Sunor insan terpilih oleh ALLAH, untuk terus di uji dan diuji entah sampai bila sunor sendiri tidak pasti..ALLAH akan menguji hambaNYA selagi kita hidup di buminya ini..sejauh mn lagi ujian itu harus sunor lalui,..itu sunor tidak pasti..sunor redha dgn ujian ini..

Tuesday, September 20, 2011

(^_^)..saMpliNg 18-22 Sept 2011..(^_^)


Day 1 : 18 Sept 2011

As usual sampling projek penyelidikan Pusat Rujukan Laut China Selatan & Repositori utk collection sample 1 permonth di Setiu Wetland. Tiba di kabin jam 3pm..bersiapsedia utk terus turun ke sungai pasang segala mcm size pukat, bubu & bito..Semuanya 4 stesen yang boleh dikatakan start dr penarik smpi la ke Beting Linang..dkt nak maghrib baru siap semuanya..tempat tido mcm biasa la dlm kabin je beralaskan comforter & berselimutkan sleeping bag. Biasa mlm hari pertama lom ada sample lagi so just relax & persiapkan minda utk berpanasan esok hari je la..ermm cuaca mlm ribut dr petang lagi..dpt tarik selimut awal2 mmg best ler..tp??!!!!

Day 2 : 19 Sept 2011

Hari kedua seawal jam 7am dh turun & aku kena cover 1 stesen yg paling jauh sekali kat Pulau Tok Aji...Geng aku boatman tok Teh & cikLeh pembantu aku & kami naik bot INOS...Kebiasaan hari pertama sample leh tahan jugak la bnyk ikan & ketam..mmg seronok dpt hasi bnyk tapi yg kureng seronoknya bila tang kerja buat kat kabin tu..nak belek sekor2 ikan tu..bedah amik segala mcm isi perutnya..huhuhuh ..bila sample dh lama..of course la busuk..perghhh tu yg tak tahan tu lalat & langau x yah cakap la mmg giler banyak..nak termunt...pun ada gak lelama..cuaca  ptg day 2 jugak ribut & hujan lebat..huhuhu nyamuk x yah ckplah & mcm biasa aku dah start gatal2 1 badan & alergik pun menyerang.. =(

Day 3 : 20 Sept 2011

Today really2 hectic day..mau x nya seawal 6.30 am dah bergegas naik bot nak kuar..bukan apa sbb ai surut pagi so kena cepat2 la kalau tak mau kena tolak boat nak kuar nnt..arini cover 2 tempat hulu & hilir..Beting Lintang & Pulau Tok Aji..mau bengkok pinggang koz just naik bot fiber FASM jer..geng Ikan aku mcm biasa la pok Teh & cikLeh...dah la x berbumbung so sedia maklum la tahap kepanasan cahaya matahari tu yer..trik je atas kepala..by 11.30am dh siap cover 2 tmpt ni tp perjalanan yg tersgt2 penat sbb air cetek & alur pun x jumpa...balik dgn hasil yg boleh tahan jugakla... arini bnyk ketam & ikan siakap..sampai je kabin operate sample..huhuhh penat..rest jap mkn2 & solat koz kul 2pm nak kena turun lagi cover mangrove & molluscs @Pulau Tok Aji gak..tp trip ptg terover mencabar koz sepanjang perjalanan kerja kami tarik bot jer sbb air surut..nak boleh ke smpi dkt sejam lbh..setel group mangrove..move to molluscs..dr jam 5pm smpila ke 7pm berendam dlm selut cari molluscs..mak ai habis kembang kaki & tangan..kecut hbs duk mencari kerang & kepah..baru tau la betapa susahnya penjual2 kepah & kerang tepi jalan tu duk mencari demi sesuap nasi..masa tgh duk mencari tu..tetiba langit gelap & ribut..kami duk menggagau dlm gelap & hujan..sejuk toksah ckp laaaaa...ngam2 jam 7 siap2 naik bot & heret bot lgi ..dkt nak smpi jeti baru leh naik..sedih & penat kan..nama je kerja pegawai sains tp kerja kalah kerani & tukang kebun sekolah..dah amik bidang marin sgt kena la trima kan??x gitu ...kalau xnak comot2 & pakai baju berkot sokmo..so ila la jgn amik bidang ni yer..amik la PTD ke comfirm duk dl ekon sokmo..huhuhu..geng ptg aku bersama joseph, cikleh & sorg student aqila..smpi kabin dh maghrib..mandi2..solat..nak mkn x lalu dah sbb badan penat sessgt..otak plak ligak duk pk pasal event weekend ni lak yg tak siap lagi souvenir prof nak..huhuhuhu..ni pun duk siapkan surat yg member nak utk sewa pusat koko d Pulau Redang..betul2 hectic day 7am-7pm..di atas bot..skrg tgh smbg operate ikan..semlm jam 2am tdo..arini jam brapa hbs x tau la..hukhukuk...kalah kuli kerja..xpe la..demi mencari rezeki..Another 2 day kena lalui..after tu struggle event weekend ni plak..hohoho

oklah ..nnt sambung lagi yer..nk smbg keje jap..pic bnyk dlm hp tapi kabel lak x bawa nak transfr..nnt2 la yer dh free or kalau rajin sunor upload ..video kami tolak boat pun ada..sungguh mencabar sejam lebih perjalanan itu..oklah..smpi sini dlu yer..kita ketemu lagi.daaaaaaaaa..TBC...




Monday, September 19, 2011

(^_^)..Gaban Z potong 3..(^_^)


awak..ooo la awak..... agak2 kalau saya nak potong body saya ni aci x..potong ke 3 bahagian..macam Mona Fendy potong 18 tapi mati ..say nak potong 3 tapi hidup..boleh tak??!!!!...jadual yang sesgt la pack minggu ni..ada 3 event kena handle serentak start 18-25hb...

1. sampling projek penyelidikan 18-22hb,
2. pameran muzium @Gong Kedak, Besut 20-22hb 
3.siapkan sourvenir utk mesyuarat Hidrografi 25hb ...

dah tu bila masa la otak ni nak free n relax???!!!!Bos  nak suh seme mende buat sndri..hbs idea nak pk n deko utk cenderamata tu..:(

badan je ada kat Setiu Wetland ni...tapi otak ligat ke sana ke mari persiapkan semuanya di alam maya..mana ngan plat gold penghargaan tak tempah lagi kat bandar...arghhhhh tidakkk....sabar fatiha..sabar yer....sempi je bumi KT khamis ni bergegas la persiapkan sourvenir lak..sob sob sob...tolong laaaa sy nak bercuti panjang dari pk semua ni..:(..baru jer last week siapkan sourvenir utk kerjasama  ngan UKM..kali ni hidrografi lak..huhuhuhuh..nak cutiiiiiiiiiiii..tapi ke mana???!!!!

Semoga segala kerja saya dipermudahkan..& memperolehi keberkatan..AMIN..






Sunday, September 11, 2011

(^_^)..raYa 2011..(^_^)

Tahun ni raya sangat berbeza dari tahun sebelum-sebelumnya & takde apa yang special kali ni..tapi aku tetap bersyukur pada yang Maha ESA kerana masih memberi kesempatan kepada aku untuk berpuasa & menyambut kemenangan aku berpuasa. Raya tahun ni xde prepare apa pun...(no money no talk..:))

1. Baju raya takde..1 Syawal aku pakai baju yang jahit 2 thn lepas..tudung?? tetap tudung lama..pendek kata seme pakaian lama..tp syukur ada gak pakaian nak pakai..

2.  Raya tahun ni tak sopping apa pun melainkan 2 helai suar jeans BUM + 2 pasang sepatu (suami belikan) tu pun sbb seme sepatut yg ada dah kopek tapak...:(

3. Bonda & suami xde di pagi 1 Syawal..hbskan masa 1-3 Syawal bersama famili mertua..alhamdulillah ..sempat bawa ke mana saje mereka nak beraya di rumah sanak saudara..ada setgh rumah tu aku xpernah pi pun even dah 5 thn kahwin..:)

4. Takde pic raya berdua utk tahun 2011.................

5. Aktiviti raya 2011 just semayang sunat hari raya + tido + balik umah mertua + balik umah bonda + makan2 + tido lagi + jenjalan umah sedara in law + 2 kali umah kawan suami + balik ke ganu + cancel cuti + kerja as usual..ermmmm

6. Setahun keje xde apa pun leh reward diri sndri lg..ingat nak jer cuti panjang & rest lelama...jenjalan sana sini hilangkan stress lps dah struggle siapkan buku sblm ni..tp still sama gak..(no money no talk yer..:)..)

7. Pendek kata..jangan la 2011 aku ni lebih teruk dari tahun2 sblm ni..org lebih maju insya allah ...aku akan menyusul???!!!! dissapointed..frustrated..sad..down..barang yg lepas usah di kenang..moga2 ALLAH makin melindungi & menyayangi aku sebagai insan kesayanganNYA..Amin..

1 Syawal
2 Syawal
3 Syawal
4 Syawal

6 Syawal


7 Syawal



11 Syawal

12 Syawal

Thursday, September 8, 2011

(^_^)..leMbu puNya suSu, saPi dpt naMa..(^_^)

what ever...
.
..
tgk tajuk pun dah bleh agak kan???!!!!
.
.
.
..
..

ermmm..
ermmm..
ermmmm....
ermmm..
..
..

No komen la..
..
..

..
..


..

...
WT tutttttttttttttttt................................................................................
..
..
..


kekadang rasa nak..........whatever...
..
..
..
asyik aku je mengalah & di alah..
mcm bola & guli..
mcm tunggul je..
buli ..buli..buli & buli..
buat la..
mcm org bodoh je aku ni..
kalau itu yang ko rasa happy..
ko buat la..
aku x pandai nak hukum..
mungkin 1 day hukuman ALLAH itu maha berat lagi..
Nauzubillah...

Sekian,
Terima KAsih

Wednesday, August 17, 2011

(^_^)..puAsa siNoniM dgn IftaR..(^_^)


dah pun masuk day 17 Ramadhan..alhamdulillah masih mampu meneruskan puasa..bagi kaum hawa yg normal mesti ada puasa yang dah berlubangkan???!!biasa la tu..kan..kan..kan..bila sebut je puasa mesti otak ligak je mikir juadah iftar..entahla kekadang naik buntu otak nak pikir..main hentam keromo je masak..masuk dapur tung tang tung tang siap la ala kadar..alhamdulillah sampai saat ini, aku masih belum miss masak berbuka & sahur utk suami..semua full lagi melainkan time dia outstation..xde lagi la terlajak sahur mcm member2 lain tu..hikhikhik..walaupun hakikatnya kekadang liat nak bgn tp kuatkan semangat gak bgn prepare & amik berkat & sunat sahur..kebiasaannya masuk minggu ke 3 mula la aku buat perangai..bukan perangai apa pun perangai M besar iaitu MALAS..malas nak masak..hahaha..kekadang teringin gak nak berbuka puasa kat hotel ala2 buffet gitu..saje nak rewardkan diri sndri je pun...padahal makan x bnyk mana pun tp terasa nak jer kan..sekali setahun belum tentu lagi mkn situ bulan puasa..melainkan kena kursus duk hotel makanya ada la makan free....last year ada aku buat yg opis punya tp this year semua diam seribu bahasa so maknanya takder laa...nak makan hotel, mkn pizza, makan mc D, makan SR, makan KFC...perghhh nafsu kuda apa..wakakakakka..duk kusyuk buat kerja ni tetiba hubby bgtau poklan ajak berbuka umah dia..so cancel lagi lah masak arini..kalau ikut arini nak masak tumis serai kepah + siakap goreng jer.. arghhhh awat ni nafsu nak mkn hotel membuak-buak..ohhh tidakkkkk..anyone nak ???!!!!!!! jgn lupa bawak saya sekali tau...apa yg aku dah melalut ni yer..oklah nak sambung buat buku 'peberet' aku jap..bila entah nak siap 2nd draf ni tak tau la..nak muntah siput dh aku rasanya hadap mende ni hari2..moh layan pic je la tatkala peyut tgh berkeroncong ni..wakakakakkaaa...daaaaaaa...

Hotel Felda Resident

Menu Hotel..walawehhhhh

pizza hut

Spaghetti Meatballs

Island Supreme

SR

Pecan Butterscotch

Mc D

Double GCB

KFC

Snack plate



Tuesday, August 16, 2011

(^_^)..i wish i could have.....(^_^)

1 day...
I wish ...
wish sesangat kalau dpt menda alah ni..
menda alah apa lak ni suNor weiiii..
takde apa lah..
mende ni jerr..
sila scrolllllllll
..
..
..
..
..
..
..
...
... ...taraaaaaaaa cuba teka apa.??????!!.......

 Sila Pilih warna yang anda berkenan
....
...
...
taraaaaaaaaaaa
..
..
..
Ipad 2












ermmm..
sy x kisah color apa..
tp dapat color pink chantek gak ni..
nak beli x mampu lg..
harga leh tahan gak..
so keep searching & searching je la..
kalau dpt mende alah ni..
best woo..
leh main game...
angry bird lak tu..

ermmm..
takpe..
angan2 perlu ada..
dapat ke tak tu lain cerita..
daaaa...
(^_^)


Latest Price Ipad 2
(^_^)